Eye within the eye

 

Detta är en enkel övning som man genomför i sin meditation. Syftet är att den mediterande ska skåda i anden. Det är en form av skåda i spegel eller i kristallkula fast man använder sitt inre öga varav namnet Eye within the eye. Grunden för denna övning är att man har skapat ett innre rum eller tempel redan. Det underlättar att ha ett välkännt och etablerad plats på det inre planet som man känner till för att kunna känna och märka av förändringar i omgivningen.

Dom som är vana med meditation eller arbete med dom inre planen har säkert en vara att öppna och stänga sig. Har man inte den vanan kan det vara bra att börja med det innan man går vidare men djupare arbete. En enkel öppning och stängning är pentagramritualen om man känner för det som exempel.

Själva den lilla enkla övningen är att man sitter framför ett kärl av sten. Bredvid står två bägaren. En med vatten och en med kvicksilver. Ta bägaren med vatten och tänk på vad vatten symboliserar (väst, Mikael, månen, amenti) häll sedan vattnet i stenkärlet. Ta sedan bägaren med kvicksilver, tänk på dess symbolik (hermes, budbärare, komunikation) och häl även det i stenkärlet.

Låt nu din blick skåda ned i kärlet och låt blicken blida längs ytan av vatten och kvicksilver. Låt bilder och symboler resa sig ur vätskan. Du kan dras med likt i en dröm eller så kommer du se likt rörliga bilder på en tv.

När du sedan känner att du är klar och du fått svar på det du sökte stänger du ned och avslutar på ditt vis. Skriv sedan ned allt direkt i en dagbok. För att tolka det du sett och hört har du ofta bara dig själv att lyssna på. Men det kan vara bra att innan man börjar med denna övning kan det vara bra att lära sig symbolik och struktur. Ett bra sätt att skaffa sig ett sådant arkiv är att lära sig den västerlänska Kabbalan. Böcker som 777 av Aleister Crowley och The Mystical Qabalah av Dion Fortune är oumbärliga som en grund. Att ha all den symbolik som ryms inom dessa böcker som en ryggrad i ens arbete med att tolka och validera det man sett.

Denna övning kom till mig inte genom vanlig meditation utan i gränslandet mellan vakenhet och sömn. Den utvecklades sedan av sig själv. Jag funderade över vad som kommit till mig. Att få tag i kvicksilver dessa dagar är inte speciellt enkelt och inget man hanterar utan vidare. Så började jag fundera över vad dessa egentligen innebär rent symboliskt etc. vilket ledde mig till att göra detta i ett inre rum. Nästa kväll tog jag med mig bilden av kärlet med mig in i sömnen och skådade ned i ytan då jag somnade. Effekten var mycket påtaglig. Först kom en virrvarra av döda ansikten mot mig likt en virvelström. När jag väl paserat denna virvelström dök ett stort stängt öga. När ögnat öppnades fanns ett mindre öga innuti detta öga som i sin tur öppnades.

Det här inlägget postades i magick, ockultism och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

