Black bush whiskey (Bushmills)

bbush

Jag har alltid gillar whiskey och har hållt mig till maltwhiskey från skotland. Men för några år sedan köpte jag en Irlänsk whiskey då jag och Annika var ute och reste. Det jag köpte var något som hette Black Bush från Bushmills. Efter att tagit första glaset var jag kär i denna dryck. Skillnaden med irlänsk whisakey är att man för det mesta inte röker sitt korn vilket gör whiskeyn mindre rökig och man kan enligt mitt tycke uppleva dom andra smakerna mycket mer.

Black bush är ingen ren malt whiskey utan det är en blended av 80 malt whisky bland annat. Receptet är så klart hemligt och åldern varierar men nämns inte. Vad jag läst är ofta lite äldre whisky som man använder då man blandar och man lagrar i körsbärsfat bland annat.

Smaken är len och fruktig med lite inslag av sötma och karamell. Smaken håller i sig länge och det är en perfekt blandning i mitt tycke. Jag kan förstå varför black bush är en av irlands populäraste whiskeysorter. En anekdot som finns är att den var så populär att den jämt tog slut hela tiden och således inte kunde exporteras. Men som tur är så låter irländarna oss vanliga dödliga få köpa och njuta av denna gudadryck från den gröna ön.

Det här inlägget postades i gott å blandat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

