Sommarpratare jag minns

torsten

Från min ungdoms grumliga dagar minns jag väl den avslutande sommarprataren Torsten Ehrenmark. Trots min ringa ålder fann jag hans kåserier och anekdoter mycket underhållande. Torsten var en man som kunde konsten att berätta och att få kanske något banalt att bli både underfundigt och roligt.

Jag saknar dom flesta av hans kvaliteter hos många av sommarpratarna. Någon som dock har satt sig kvar i mitt sinne är Sinologen Göran Malmqvist (pratade 2006) vars berättelser från Kina var oprisbara. Speciellt hans minnen att sitta på ett berg i Kina med en buddhistisk abbot rökandes opium iskuterandes poesi.🙂

Det här inlägget postades i gott å blandat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

