Thåström Skebokvarnsv 209 / Kärlek är för dom

Jag har lyssnat på Ebba grön i början av 80-talet. Senare blev det Imperiet som tog över resten av 80-talet. När 90-talet kom och Thåström blev solo var det inte riktigt samma sak. Det blev lite prettovarning på honom om man ska vara lite elak. Har inte haft en tanke på Thåström dom senaste typ 20 åren utan ibland lyssnat på Imperiet ibland. Av en ren tillfällighet satte jag mig ned och leta upp honom på Spotify. Jag har ju flyttat till Högdalen och så pass mycket vet jag att han hade för ett tag sen kommit ut med en skiva som hette Skebokvarnsv 209. Jag tänkte att det kunde vara lite kul att lyssna på vad han hade att säga om sin gamla uppväxtförort. Till min förvåning var skivan mycket bra och även Kärlek för dem som var skivan som släpptes efter. Musiken är naken och texterna självutlämnande. En av mina favoriter är första spåren på båda skivorna, Brev från 10:e våningen och Kort biografi med litet testamente. Även om Thåström har blivit äldre finns skärpan kvar i hans röst men det finns en återhållsamhet och reflektion om livet som varit som är nytt för mig. Kanske han stannade upp, tittade sig själv i spegeln och insåg plötsligt att han inte var ung längre, han tog sitt pick pack och flyttade tillbaka dit han en gång kom ifrån.

Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

