Rårake med fläsk

Igår gjorde jag något som är så lätt att laga men som är så fantastiskt gott. Rårake med fläsk. För mig blev det en stor rårake istället för flera mindre. Rårakar är så lätta att göra det enda man behöver göra är att riva potatisen och blanda med salt och peppar. Sen har du gått om fett i en het stekpanna. Låt det steka ordentligt så yttre potatisen blir brun annars kommer raken falla isär. Gör man en stor rake är det smart att när man ska vända den låta den glida ned på en tallrik och sen vänder du ned raken med den ostekta delen ned. Den andra sidan behöber man inte steka lika länge.

Fläsken ska vara tjock så klart och stekas väl så den nästan blir knaprig enligt min smak. Och som Annika påminde mig om lägg fläskskivorna på hushållspapper och lägg papper över och tryck till så allt överflödigt fett sugs upp.

Yummie bara äta och njuta 🙂

Det här inlägget postades i mat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Rårake med fläsk

  1. Annika skriver:

    se hur fettet lagrar sig

  2. Sofie skriver:

    Hm, råraka skulle jag också kunna äta. Lät riktigt gott 🙂

  3. Sofie skriver:

    Eller klara mig utan 😉

    • admin skriver:

      Sant 🙂 fast det finns hmm något vegetariskt med rökt baconsmak som man strör över. Kommer inte ihåg vad det heter. Fast det är nog inte gått att strö över en rårake *S*

  4. Sofie skriver:

    Du menar baconbits, eller nåt sånt?!
    Är nog inte så kul att strö över. I helgen fick jag rårakor på rödbetor. Om det nu heter rårakor då. *s* Det var iaf stekta rivna rödbetor.

Kommentera

