Di Leva – Pussel (1986)

Under hösten har man kunnat se Di Leva i tv-programmet Så mycket bättre på tv4. Det fick mig att kolla upp honom på Spotify. Jag hittade en skiva som han släppte 1986 och som var min första kontakt med Di Leva. Jag minns det så väl, han hade uppträtt på tv och hade haft på sig egnsydda kläder. Bland annat hade han haft ett par otroligt vida nästan runda byxor. Skolkamrater hade skrattat gott åt detta men själv såg jag bortom det och fastnade för musiken. När jag köpte Pussel trodde en av mina bästa kompisar att jag skämtade.

Jag tycker att Pussel är den skivan som Di Leva verkligen utvecklade sin egen stil även om skivan innan ”På ett fat” visar vad som komma skulle. En sak var säker, det här var pop som jag då inte hade hört tidigare. Och Di Leva var ingen vanlig popartist som var beroende på tillfälliga smaker och åsikter, han har stått i ett fack för sig själv oberoende av 80, 90 och 2000-tal.

På Spotify: PUSSEL

Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

