Vegetarisk mat eller?

Jag är en köttätare. Men har en närstående som är vegetarian. Även jag tycker om att äta vegetariskt ibland och då är det ju trevligt att veta att maten är just vegetarisk.

Tyvärr är medvetenheten i restaurangbranschen katastrofal när det gäller vegetarisk mat. Över huvud taget är medvetenheten väldigt låg. Ett praktexempel är programmet halv åtta hos mig där man flera gånger kallat fisk och skaldjur som ett vegetariskt alternativ!!!

Nu är det viktigt att skilja mellan vegetarian och vegan. Den ena nyttjar mejeriprodukter den andra gör det inte. Men det finns en stöttesten när det gäller ost och denna stöttesten heter löpe.

Löpe är ett enzym som man framställer ur kalvens löpmage. Det vill säga löpe består av kalvmage helt enkelt. Det finns alternativ till löpe. Ystenzym eller mjökkoagulerande enzym kallas dessa ”vegetariska” alternativ.

Större delen av osten i handeln har vanligt löpe i sig och således opassande för vegetarianer.

Värst är alla restauranger som har vegetariska alternativ på sina menyer men som innehåller ost som i sin tur har löpe i sig. Slutsatsen är att kalla denna mat för vegetariska är direkt felaktiga fast man är väl medveten om att osten innehåller löpe!!!

Pizza hut är ett exempel på detta. På deras meny finns det flera pizzor var av en heter vegetarian som innehåller mozzarella. Denna mozzarella innehåller löpe. Slutsatsen är att dom vegetariska alternativen i verkligheten inte är vegetariska.

Detta är tyvärr mer en regel än undantag. Jag är förvånad att man som restaurangägare och kock antingen inte har koll eller blankt struntar i att man i grunden ljuger då man säger att man har vegetariska alternativ.

Skulle man säga att man har halalkött i rätterna men egentligen är det fläskkött?

Nej skärpning säger jag. Den totala bristen på insikt eller vilja är tragiskt. Att ha kalvmage i en rätt man påstår är vegetarisk är inte okej, det är att ljuga.

Har man koll på att inte ha samma kokkärl för dom vegetariska rätterna? Och olika knivar etc..? Antagligen inte.

Jag äter kött men jag upprörs av den hyckleri kring det man kallar för vegetariska alternativ.

DN

Det här inlägget postades i mat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vegetarisk mat eller?

  1. Annika skriver:

    jag har också tänkt på om de friterar i samma som ev kött, skär på samma skärbräden osv

  2. Sofie skriver:

    Jag försöker istället att inte tänka på det, bara för att kunna äta på andra ställen än hemma.

Kommentera

