David Bowie – 1.Outside

Outside måste vara en av Bowie’s mest underskattade skivor enligt mitt tycke.

Det är ingen vanlig skiva där vackra låter följer varandra likt ett pärlhalsband utan det är något helt annat.

Outside är en mörk deckare i form av ljud, musik och sång/röster. Jag kan erkänna det är nog ingen lätt skiva att lyssna på om man inte är ett stort fan av Bowie eller experimentell musik.

Jag minns första gången jag lyssnade på skivan. jag stoppade den i cd-spelaren och la mig i min säng. Sakta flöt jag bort i ett surealistiskt mardrömlandskap format av musiken i bakgrunden. Ingen skiva har tidigare eller efter detta lyckars med det konststycket.

Så vill du ta en mörk och udda resa med Bowie’s alter ego Nathan Adler i sin jakt på Baby Grace’s mördare som i konstens namn styckade henne och hängde upp inälvor och tarmar.

Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

