Ord jag ogillar – #konstnärssjäl

Hörde i morse på nyhetsmorgon ett ord som får mig att sucka, konstnärssjäl.

Vad är det egentligen? En plågad själ? en melankolisk individ? En udda person? En som ingen förstår sig på? En som förväntar sig att andra ska betala för dem?

Det finns många liknelser men uttrycket i sig är vagt och i mitt tycke korkat. Det är fyllt av struntprat och ursäkter.

Bara för jag är ”konstnär” så ska jag kunna bete mig hur som helst? Om jag som vanlig arbetare gör det ja då jävlar men är du konstnär ja men då är det plötsligt okej. Han/hon är ju så plågad.

Det här inlägget postades i gott å blandat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ord jag ogillar – #konstnärssjäl

  1. Annika skriver:

    På wikipedia kan man läsa ”Melankoli kom som medicinsk diagnos i Sverige först 1924. Tidigare hade det snarare setts som en ovanlig egenskap som endast var förunnat ett fåtal, ofta förknippat med konstnärssjälar i svårmod.”
    så det måste vara mycket tungsinne om man är en konstnärssjäl, inget som är oss vanliga människor förunnat😉

  2. Bo Forslind skriver:

    Ni ogillar ordet konstnärssjäl för att ni inte är konstnärer ! För den skull behöver man inte ha tungsinne eller svårmod.Dessutom klarar vi oss själva det är ingen som betalar för oss.

Kommentera

