dagens etymologiska grund: Macka

Här om dagen började jag fundera över vad ordet ”Macka” egentligen kommer ifrån. Slagen som jag är så gick jag ut på world wide web för att leta efter svaret.

Jag hittade eventuell etymologisk bakgrund på Wikipedia. Macka härstammar sannolikt från det tyska ordet ”Machen”.

Jag fick även veta att ordet ”smörgås” har sin grund i att man en gång för länge länge sedan kärnade sin mjölk. Efter lite arbete flöt smörbitar upp till mjölkytan och flöt omkring likt gäss på sjön. Man upptäckte att detta smör gick bra ihop med bröd.

Tänk vad man kan hitta på🙂

Det här inlägget postades i mat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

