Star wars paradoxen

Nu när jag är sjuk och har svårt att sova har filmer och tvserier gått varma hemma. Bland annat Star wars som är en gammal favorit.

Men det är ett problem med den gamla och nya triologierna och det är att historierna inte riktigt går ihop och det är lite störande. Orsaken till detta är enligt min gissning George Luca’s behov att placera in kära figurer i den nya triologin från den gamla så som R2D2, C-3PO och Chewbacca.

Det är framför allt robotarna som stör mig. Dom är så knutna till Anakins unga år. Han glömmer dem totalt som Darth Wader? Samma med Obi-Wan Kenobi, har även han fått sitt minne raderat? Samma med Darth Waders ord Till Obi-wan, ”When I left you I was the learner now I am the master”. Det var Obi-One som lämnade Darth för att dö ju 🙂 lite för lätt fel i mitt tycke. Hur svårt är det att fixa till storyn?

Visst hade robotarna kunnat varit med men jag tror att det blivit mindre motsägelsefullt om Lucas gett dem andra herrar och mindre roller om han absolut var tvungen att ha med dem i dom nya filmerna.

Sen finns ju skillnaden rent tekniskt. Men det måste man bortse från. Man har visserligen fixat upp lite scener och lagt till lite saker. Man kan radda upp mer konstigheter i historien men så mycket ska jag inte grotta ned mig.

Bortsett från detta är det alltid kul att se dessa klassiska filmer 🙂

Det här inlägget postades i film och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

