Eyes wide shut (1999)

eyes-wide-shut-poster-castro

Hade hört så mycket om denna sista film av Kubrick och om Eyes wide shut fester att jag hade skapat mig en bild av hur filmen skulle vara.

Tyvärr levde filmen inte upp till mina egna förväntningar och bilder om hur filmen var eller snarare hur jag ville den skulle vara.

Jag trodde hela filmen skulle ha paret Harford i centrum och någon form av swingersrutial. Det hela handlade till slut mer om någon form av ”svart mässa” och lite massa sex. Visserligen finns sex med i den Svarta mässan men inte på det här sättet och det var egentligen ingen ritual i sig.

Det hela kändes som en form av Rosemary’s baby fast den filmen var mer genuint ockult. Med tanke på 2001 trodde jag att Kubrick skulle kunna fylla på med ockult tema men det hela handlade i slutändan om någon form av svartsjuka och vridna synsätt på hur sex och relationer ska vara.

Jag hade en fantasi om gruppsex med maskerade främlingar etc.. men det var inte alls något av detta med utan detta var bara min egna perversa drömmar.

Min slutsats var att mina förväntningar nog förstörde filmen för mig. Något både komiskt och tragiskt är att all ”sex” var för perverst att visas i USA är jag inte förvånad så sjuk syn som man har på sex i USA. Inte något våld alls fanns med i filmen. Inte en bloddroppe men man var tvungen att klippa bort massa nakna kroppar. Hade man styckat kropparna hade man kunnat visa det men nu handlar det om sex, gud hjälpe.

Filmen går att titta på absolut men det finns flera frågetecken kvar när filmen tar slut och den nådde tyvärr inte upp till de höjder jag hoppats på.

En annan film som dyker upp i skallen är även den av Polanski och det är Den nionde porten. Mer satanism och klart mer spännande och bättre handling.

Det här inlägget postades i film och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

