Vart tog hallongrottan vägen?

hallon_186657559

En av mina favoritbakverk är hallongrottan. Det är en svenska klassiker som lätt att göra, eller?

Jag har den senaste tiden varit ute och fikat och då tagit hallongrottor till kaffet och jag har blivit grymt besviken på dem alla om inte nästan illamående.

Har ätit på bland annat Zetas café och på Fabrique. Man förväntar sig att man på dessa ställen ska få bra hallongrottor men ack vad jag bedrog mig.

Ett stort problem på dessa ställen är just att dom är stora, nästan muffinstora. Sen när blev en hallongrotta stor?

Det andra stora problemet är mördegen. Fabrique’s grotta var som en stor hand av sand som hölls samman av formen den kom i. Zetas mördeg smakar inte ens mördeg och man blev lätt illamående av att äta något som mer liknar rå deg.

Det tredje och sista problemet är hallonsylten. På grund av att man gör absurt stora grottor är att man har mycket sylt i. En hallongrotta enligt mitt tycke ska ha en liten klick hallonsylt som vid gräddning ska bli seg. I dem jag åt var sylten nästan flytande på grund av mängden.

Nej dags att sluta göra kakor a la Amerika och göra riktiga svenska småkakor. Verkar som man måste gå på ett riktigt konditori för att få riktiga kakor.

Det här inlägget postades i mat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

