Ibland blir det så fel

terminal

Ibland händer saker man bara kan skratta åt och fundera på hur personen i fråga tänkte egentligen.

Det är inte lätt hur saker och ting fungerar när det kommer till kreditkort, betalningar och terminaler. Men verkar inte ens sunda förnuftet vara med i handlingarna.

På den tiden jag jobbade på en kundtjänst för kortterminaler fick jag ett samtal av en kund som undrade vart alla hans pengar tagit vägen som fått in via kortköpen.

Jag började leta och knappa på min dator men fick upp någon annan än personen som just nu ägde kortterminalen.

Jag började fråga ut honom lite mer och det kom fram att personen i fråga hade köpt terminalen på blocket. När han fått hem terminalen hade han sedan halt sonika stoppat i elkontakten, modemet och sedan börja använda den.

Men har du inte skaffat något avtal med en inlösande bank? frågade jag. Nej det hade han inte. Han hade inte heller något avtal hos dem som levererat terminalen.

Personen i fråga trodde att det räckte med att stoppa in sladden i väggen och bara köra. Vad man inte förstod var att alla pengarna gick raka vägen in på förra ägarens konto istället för deras egna.

Efter mycket telefonsamtal fram och tillbaka lyckades jag få dem att föra över alla pengar och sedan få den andra firman att skaffa ett avtal samt att ladda terminalen med korrekta uppgifter.

Jag tror inte att alla ska kunna allt om teknik och sånt men att bara koppla i något i väggen och sedan tro att maskinen själv ska kunna ta reda på alla uppgifter om kunden var mer än vad jag förväntade mig.🙂

Plug and play för datorer fungerar knappt som det ska idag och kommer nog aldrig finans till en betalterminal🙂

Det här inlägget postades i gott å blandat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

