Krypen som försvann

creeps

I slutet av 80-talet och början av 90-talet fanns det en liten obskyr grupp som hette The Creeps som kom från Älmhult i Småland.

Jag började lyssna på dem efter hört något låt på radio från deras skiva Now dig this! som kom ut 1988. Det är en härlig blandning av pop, rock a la 60 och 70-tal med en stor tyngd på Hammondorgeln.

Robert Jelinek sjöng med och härlig rockig röst och spelade gitarr. Stora hitten kom 1990 då man gjorde musik till S*M*A*S*H och spelade in låten Smash! och Oh I like it! från skivan Blue Tomato från 1990.

Man släppte två skivor efter 1990 och splittrades upp 1996. Personligen så försvann dom för mig redan 1990 då Blue tomato inte håll samma höga nivå som Now dig this! vilket jag antar har göra med att man blev populära och försökte anpassa sig till en större publik.

Dock är jag förvånad att inget direkt blev av personerna som var med i en sådan så lysande grupp var existens nu mer eller mindre glömts bort.

För mig representerar de flytten till och mina första år i Stockholm.

Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

