David Bowie 1947-2016

david-bowie

Denna morgon läste jag nyheten om att David Bowie hade dött, först trodde jag inte det och det var flera på twitter som skrev att det var ett ”hoax” men så kom det ut via officiella kanaler och det tragiska är ett faktum.

För mig var han mer än en vanlig artist, för mig var han min Bowie. Jag upptäckte hans musik när jag var tolv år gammal och såg på rapport att han skulle komma till Ullevi och spela. I inslaget spelade man en låt som totalt trollband mig det var Life on Mars?.

Man sa inte vilken låt man spelade så när jag skulle köpa en skiva visste jag inte vilken jag skulle köpa. Jag gick efter hur han såg ut i videon man hade visat men ack så fel det var. För i videon hade han rött hår som stod rakt upp men skivan som Life on Mars? finns på så har han långt blont hår. Detta resulterade att jag fick tag i flera skivor innan jag fick tag på låten via en Best of platta. Vad som slog mig att jag älskade allt jag hörde och en livslång kärlekshistoria började.

För många i min klass var detta något ingen förstod för dom flesta var artister och idoler något tillfälligt, för mig var det något mer det var musik som talade till mitt inre.

Med åren såg jag även filmer och annat som hade med Bowie att göra och då jag i början av 90-talet började mitt liv inom ockultismen hajade jag till då både texter och bilder visar att Bowie även han hade sina fingrar i den ockulta syltburken.

Jag såg honom första gången då han spelade på Cirkus med Tin Machine. Det skulle sedan ta över tio år innan jag såg honom igen på hans sista spelning i Sverige och Globen.

Var gång Bowie kom ut med en skiva var en speciell tillställning som Jag inte missade, var skiva innebar ofta en ny inriktning och erfarenhet.

För mig var Bowie mer än en idol, han var gudalik en fågel Fenix som ständigt pånyttföddes musikaliskt. Må han nu likt en fågel Fenix resa sig upp på skuggsidan och flyga ut som den svarta stjärna han på sin sista skiva sjöng om, I’m a black star.

bowie2

Det här inlägget postades i kultur, musik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

