Ett dagis vid namn Melodifestivalen

melo

Så var det åter igen final i melodifestivalen. Något som är verkligt anmärkningsvärt i år är att medelåldern bland de tävlande är extremt låg och det samma är den målgrupp som SVT riktar in sig på, barn i lägre tonåren.

Nu är det ju tänkt att vinnaren i melodifestivalen ska representera Sverige (inte världen) men det gör man inte då man utesluter större delen av befolkningen då man tittar på åldern. I och med att rikta in sig på att ungdomar ska SMSa in sina röster (om och om igen) utesluter man alla som inte är tonåringar. SVT’s enda syfte är att tjäna så mycket pengar så mycket på detta samtidigt som låtarna blir allt mer banala och likartade. När man sedan sparkar Perrelli på grund av hon var med i en reklamfilm så lyckas man passera gränsen för vad hyckleri heter.

Låt oss bra göra en jämförelse med Let’s dance i den kommersiella kanalen TV4. I let’s dans lyckas man picka in alla åldersgrupper för att tilltala så många som möjligt till skillnad från melodifestivalen. En kanal som lever på reklam lyckas vara mer bred än vad SVT är som ska föreställa vara Public Service (ett skämt i sig).

Kanske dags att lämna över melodifestivalen till en reklamkanal eller kanske se till att man faktiskt bryr sig mer om representera hela Sverige än på vilka som röstar mest genom SMS. Så nej det är ingen MELFEST för stora delar är uteslutna från festen. Detta kära SVT heter åldersrasism!!!

 

Annonser
Det här inlägget postades i tv/serier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s