Varför inte anmäla kyrkan?

Återigen är Glassbilens musik i blåsväder. Någon har dragit den inför rätta.

Jag tycker personligen detta är löjligt. Det finns saker som avger värre oljud, nämligen kyrkklockorna och dom slår oftare än vad glassbilen kommer förbi.

Flera gånger i veckan dånar klockorna ut oljudet, stör och tränger sig på alla vilken livsåskådning man än har. Jag är inte kristen och ska inte behöva höra att kyrkans flock kallas in.

Glassbilen är som en viskning i jämförelse med kyrkklockor sa en som bor nära en kyrka.

DN

Detta inlägg publicerades i nyheter, religion och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Varför inte anmäla kyrkan?

  1. Annika skriver:

    protesterar man mot moskeer och minareter har man rätt att protestera mot kyrkans klockringningar, värst är ju när de ringer in till midnattsmässa, de flesta människor sover faktiskt vid midnatt

  2. JK skriver:

    Ps. Du som var otrevlig och betedde dig som ett barn i din kommentar. Jag är ledsen men jag tillåter bara kommentarer från vuxna på min blogg.

    Samtidigt uppskattar jag ditt inlägg då du visar att jag har rätt 😀

  3. Donk skriver:

    Det sker väl anmälningar av kyrkklockor som störande oljud, men kyrkan anses av många ha en ”kulturell särställning” i vårt samhälle och anmälan ogillas. Det bästa kanske kan vara att först ta kontakt med kyrkan direkt. Ibland kan det fungera.
    http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1193435/Kyrkan-ska-klinga-mindre.html
    Men så länge man inte bor granne med kyrkan (något man lätt kan avgöra innan man flyttar in) så brukar inte oljudet bli outhärdligt. Glassbilarna har däremot en förmåga att köra fram till mitt sovrumsfönster och spela sin eländiga olåt just de dagar man skall sova. (skiftarbetare)
    Varför skall det vara tillåtet för just glasmånglarna att åka runt och föra oväsen? Eller är det fritt fram för alla? Med apotekmonopolets försvinnande kom jag just på en idé: Apoteksbilen. Extra starka högtalare med ett 120 dB meddelande – TUUUT! TUUUT! Huvudvärkstabletter! TUUUT! TUUUT! Huvudvärkstabletter!
    Skapar uppmärksamhet, och efterfrågan.

    • JK skriver:

      Kulturell särställning har inget att göra med det då vi nu i denna dag lever i ett samhälle som ska vara oberoende av religion. Då har en moské lika mycket rätt att för oljud tycker jag. Men ärligt talat det finns inget oljud från moskén vid medis.

      Och föresten låter det som om glassbilen kommer förbi var dag hos dig vilket jag knappast är troligt.

      Glassbilen är strunt i jämförelse med alla motorcyklar som spränger ljudvallen var sommar. Vi flyttade från söder för att komma ifrån dem. Så nej du har inte mina sympatier 🙂
      Och mångla gör väll kyrkan om några efter flera lamm att leda eller?

      • Donk skriver:

        Nu kanske du tolkade min kommentar som att jag försvarar kyrkan i denna fråga. Men jag ville bara påpeka att det faktiskt görs anmälningar mot dem, men att det inte alltid är så effektivt då så många i beslutsposition går i deras ledband.
        Jag ville inte ge intryck av att jag uppskattar deras ojlud, som jag medvetet bosatt mig en bra bit ifrån. Jag bor då betydligt närmare en moské som är tyst.
        Men att kalla anmälan mot glassbilen för löjlig bara för att det finns något som låter värre i din närhet. Anmälaren kanske bor långt från närmaste kyrka, och motorcyklarna kanske det är glest mellan där.

        Och ja, ibland verkar det som om glassbilarna snurrar omkring här flera gånger i veckan. Men det kanske bara är jag som har mardrömmar om dem. 😉

  4. JK skriver:

    Det är sant att det sker anmälningar mot kyrkan och tyvärr verkar det vara som att slå huvudet i en vägg.

    Men jag har tyr att inte störas allt för mycket av glassbilar. Dock håller dom på och renoverar två hus under våren sommaren så även under min semester är det ett jävla liv klockan 7 på morgonen. Ingen vila där inte. Värsta var det i våras då körde man även klockan 7 på helgerna men det fick vi stopp på.

  5. karpstryparn skriver:

    Patetiskt att någon anmäler en glassbil när personalen bara gör sitt jobb. Glassbilens signal är ett uppskattat inslag i vardagen, den personen som anmälde glassbilen borde flytta till Saharaöknen och stanna där utan tillgång till mat och vätska.

    • JK skriver:

      Lite min poäng. Finns väldigt mycket värre oljud i vardagen idag så glassbilen ter sig som en ytterst liten störning i vardagen.
      Nej det verkar som om denna hysteri kring glassbilen bottnar i något annat olöst trauma.

      • Karpstryparn skriver:

        Precis, det finns betydligt värre störningsmoment, stör man sig så mycket så kan man som sagt flytta till Saharaöknen.

        Ja, det måste vara något annat som det bottnar i.

Lämna en kommentar