Djävulens advokat

litenBaphomet

Just nu går Djävulens advokat på tvn. Den är rätt rolig men tyvärr faller djävulens roll i samma hål som många kristna och satanister gör, man målar allt så vitt och svart. Djävulen och gud i ständig kamp. Släng in lite förtryckt sexualitet i det hela (som vanligt). Gott och ont i den klassiska kristna synsättet men tyvärr är nog världen inte så lätt.

Ett bra exempel på några som lämnat detta svartvita bakom sig är Temple of Set. Utövandet av svart magi kräver en egen och stark etik. Detta är något som många religösa saknar då man istället gör dem mest vidriga brott man kan tänka sig i guds olika namn. Den ytterst ansvariga för mina egna handlingar är jag själv och ingen gudom. Jag måste själv ta beslut med min egna fria vilja, medvetandet, kreativiteten som ställer sig bortom den ”naturliga” ordningen. Den svarta flamman som brinner i alltets centrum.

Allt är inte svart eller vitt, gott eller ont. Den dagen då man påstår detta anser jag att man är på en farlig väg.

Det här inlägget postades i film, magick, ockultism och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Djävulens advokat

  1. Aquilo Acendi skriver:

    Har rätt dålig insyn i just Temple of Seth. Men rent allmänt håller jag med.

    Allt är en evig och perfekt cykel av skapelse och förstörelse. Den allmänna uppfattningen av ondska och godhet är subjektiv och i ett större perspektiv betydelselös.

    Universums kaos är den enda objektiva domaren och individuell karma det slutgiltiga domslutet.

Kommentera

